Struktura sprzętowa platformy KOS
Struktura sprzętowa platformy może zawierać dowolną liczbę komputerów odpowiednio wyposażonych i połączonych w sposób umożliwiający realizację protokołu komunikacyjnego TCP IP np.:
- ● poprzez lokalną sieć Ethernet,
- ● poprzez internet,
- ● poprzez połączenie modemowe.
Oprogramowanie platformy może być instalowane w różnych konfiguracjach sprzętowych, od jednego komputera po wielokomputerowe rozproszone geograficznie struktury.
Struktura sprzętowa warstwy obiektowej
Źródłem i odbiorcą danych obiektowych w rozumieniu platformy czasu rzeczywistego są różnego rodzaju urządzenia i systemy komunikujące się bezpośrednio z rzeczywistymi obiektami takie, jak systemy SCADA, sterowniki, liczniki energii cieplnej i elektrycznej, liczniki wody, inne systemy okołoprodukcyjne itp.Komputery, na których zainstalowane są moduły komunikacyjne platformy muszą być wyposażone w sprzęt zapewniający fizyczne połączenie z takim źródłem danych (np. wieloportowe łącze szeregowe, porty sieciowe, modemy itp)
Moduły komunikacji z obiektami, pracujące jako serwisy w rozumieniu systemu operacyjnego Windows mogą być instalowane zarówno na komputerze serwera aplikacji, jak również na oddzielnym komputerze PC (Gateway).
Struktura sprzętowa warstwy bazy danych
Baza danych może być zainstalowana łącznie z serwerem aplikacji na jednym komputerze lub
na komputerze (komputerach) oddzielnym, w zależności od wymagań danej
aplikacji.
Rozproszenie bazy danych w dużych systemach powinno zapewnić
optymalne warunki zbierania i przechowywania danych.
Komputer serwera bazy
danych winien spełniać wymagania sprzętowe dla serwera MS SQL Server w możliwie najnowszej wersji. Parametry
wydajnościowe oraz pojemności dysków są dobierane każdorazowo do potrzeb
aplikacji.
Struktura sprzętowa warstwy serwera aplikacji
Komputer serwera aplikacji winien spełniać warunki prawidłowego funkcjonowania systemu operacyjnego Windows w najnowszej wersji. Parametry wydajnościowe są dobierane każdorazowo do potrzeb aplikacji.
Serwer aplikacji oraz serwery bazy danych mogą działać w układzie zredundowanym.
Struktura sprzętowa warstwy klienta
Sprzęt klienta winien spełniać warunki prawidłowego funkcjonowania przeglądarki
internetowej dowolnego typu.
Lepsze parametry wydajnościowe wpływają na komfort
pracy użytkownika ale nie limitują poprawności działania.
Platforma KOS nie ogranicza liczby monitorów klienta ani liczby okien wyświetlających
poszczególne obrazy. W praktyce najczęściej warstwa klienta korzysta z
zastanej infrastruktury intranetowej.
Łącza internetowe z kolei umożliwiają
korzystanie z systemu w dowolnym miejscu.
Klient wyposażony w telefon komórkowy
może odbierać komunikaty SMS o alarmach lub zdarzeniach, a także korzystać z ogólnej lub przygotowanej dla niego wizualizacji oraz wykonywać
czynności sterownicze.
Struktura programowa platformy KOS
Struktura programowa składa się z modułów wykorzystujących rozmaite techniki progamistycznie, pracujących pod systemem operacyjnym Windows w najnowszej wersji.
Struktura programowa platformy może być skupiona w jednym komputerze bądź rozproszona.
Oprogramowanie warstwy obiektowej
Oprogramowanie warstwy obiektowej winno zapewnić poprawny przepływ informacji pomiędzy rzeczywistymi obiektami a warstwą bazy danych. Dlatego jest ono ściśle zależne od urządzeń obiektowych, ich sposobów komunikacji (protokoły transmisji, OPC itp). Po stronie platformy do oprogramowania warstwy obiektowej należą moduły komunikacyjne i konfiguracji danych.
Oprogramowanie warstwy bazy danych
Warstwa bazy danych oparta jest o oprogramowanie MS SQL Server w najnowszej wersji. Dostęp do bazy SQL od strony warstwy obiektowej jest kontrolowany przez moduły programowe zapisu / odczytu.
Oprogramowanie warstwy serwera aplikacji
Oprogramowanie warstwy serwera aplikacji zawiera moduły programowe obsługujące funkcje systemu, wizualizację dla klienta, narzędzia do projektowania i administrowania systemem.
Oprogramowanie warstwy klienta
Oprogramowaniem klienta jest dowolna przeglądarka internetowa, zgodnie z jego preferencjami.